Per 15 juni 2024 is ons nieuwe adres: ABOG Business Centre – Vanadiumweg 25, Amersfoort

5 Do’s en 10 don’ts in LinkedIn

Recent vroeg een klant aan mij, heb je informatie over wat ik op LinkedIn vooral niet moet doen? De do’s had ik in mijn training al allemaal goed uitgelegd.

Leek mij een goed onderwerp voor een artikel. Uiteraard heb ik heel veel do’s, maar ik heb mij beperkt tot vijf.

5 Do’s in LinkedIn

  1. Zorg dat jouw LinkedIn profiel er professioneel, verzorgd en inhoudelijk up to date uitziet. Het is je digitale visitekaartje!
  2. Zorg voor recente aanbevelingen. Ik zie nog te vaak oude aanbevelingen van functies die iemand jaren geleden had. Ik vind voor ondernemers 3 à 4 nieuwe aanbevelingen per jaar een mooie frequentie. In loondienst gaat een aanbeveling langer mee. Ik zou zeggen als je weg gaat bij een werkgever, zorg voor een mooie aanbeveling, zoals je in mijn tijd altijd een positief getuigschrift mee kreeg.
  3. Kijk eens naar jouw profiel met de ogen van een potentiële klant of een nieuwe werkgever. Hoe kom je digitaal over? Wat kan nog beter?
  4. Kies een communicatieschema op LinkedIn dat bij jou past. Ooit begon ik op LinkedIn 4x per maand te bloggen en na 24 blogs waren mijn onderwerpen op. Toen ben ik naar de frequentie van 2x per maand gegaan en had altijd voldoende inspiratie uit de lespraktijk om anderen te inspireren met mijn blogs.
  5. Socale media gedijen het beste met geven en nemen. Niet andersom. Dus heb aandacht voor degenen die trouwe ambassadeurs van je zijn. Zij onderschrijven spontaan een vaardigheid of geven een aanbeveling, zij sturen je content door. Zij reageren altijd op jouw posts. Doe je voldoende terug aan deze ambassadeurs? Ben jij ook een ambassadeur voor hen?

Natuurlijk kan ik nog een hele pagina met do’s op LinkedIn vullen…., maar dan wordt het een handleiding in plaats van een blog!

10 dont’s in LinkedIn

  1. LinkedIn is een netwerkplatform. Dus schiet niet meteen in de sales modes. Af en toe zo’n post maken is prima. Maar hou geven en nemen in balans.
  2. Ga niet in een bijdrage van iemand anders in commentaar jezelf op de kaart zetten. Dat is niet gepast. Reageer in commentaar op de ander in positieve zin en heb het niet over jezelf.
  3. Overlaad je netwerk niet met meer dan 1 post per dag. Dat is al behoorlijk veel 5 in de week….
  4. Overleg altijd met personen en bedrijven als je ze wil gaan taggen. Niet iedereen zit daarop te wachten. Door dat niet te doen, zet je mensen voor het blok….
  5. Gebruik geen #’s die je zelf hebt bedacht en waar jij de enige volger van bent, dan snap je het gebruik van #’s niet…… Denk bij #’s veel meer aan: ‘Wie zou ik graag als lezer van mijn post hebben?’ en ga op onderzoek uit. Zoek de #’s op en bekijk wie volger zijn en hoeveel volgers die # heeft. Overigens zijn 3 tot 7 #’s op een aparte regel onderaan je post gebruikelijk in LinkedIn.
  6. Post geen content waar taalfouten in staan. Let goed op!
  7. Vermijd onderwerpen als religie of politiek. LinkedIn is een zakelijk platform. Heb het over onderwerpen waar jij zakelijk mee bezig bent of heb het over zaken waar je netwerk iets aan heeft.
  8. Hou reacties op jouw posts goed in de gaten. Wees altijd alert en laat de ander weten dat jij zijn of haar reactie waardeert.
  9. Probeer positief op LinkedIn te zijn, vermijd te uitgesproken meningen.
  10. Nieuwe contacten uitnodigen zonder een persoonlijk bericht. Een bericht werkt het makkelijkste op de laptop. Bovendien kun je alle berichten via BERICHTEN teruglezen ook het eerste bericht van jaren terug. Werkt voor mij als een geheugensteuntje hoe ik iemand ook al weer ken.

Meer weten?

Realiseer jij je na het lezen van deze blog dat er veel van de do’s en don’ts niet bekend voorkomen, bekijk onze website en laat je verrassen door het ruime aanbod van LinkedIn training. Wellicht zie ik je daar binnenkort!

Judith de Pagter
Expert en trainer in LinkedIn via desocialmediatraining.nl