Inrichten, uitbouwen en onderhouden van je social medianetwerk

Sociale media maken het een stuk gemakkelijker om te netwerken. Dat geldt zowel voor privédoeleinden, zoals het onderhouden van contacten voor een bepaalde hobby als voor zakelijk gebruik, om bijvoorbeeld nieuwe klanten te krijgen. Waar ik vroeger, voordat social media bestond, er soms jaren over deed om inzicht te krijgen in het netwerk van iemand anders, helpt LinkedIn mij om razendsnel informatie te krijgen over de connecties van iemand die ik al ken. En zodra ik dat weet, kan ik die ander vragen om mij in contact te brengen met die interessante relatie uit zijn of haar netwerk. Dat schiet op die manier lekker op.

Hieronder vind je drie tips die je kunt inzetten om beter online te netwerken:

Tip 1: Inrichten van je profiel

Voor de AVG vorig jaar van kracht werd, kon je van al je eerstegraads connecties zien met wie ze gelinkt waren. Dat is in het kader van de bescherming van privacygegevens veranderd. Je kan zelf instellen wat anderen van je kunnen zien en ook wie dat kunnen zien. Andersom werkt het ook zo dat hoe meer jij van jezelf afschermt, des te minder je van anderen ziet.

Hoe pak je dat aan? Je gaat op je profiel naar IK en dan INSTELLINGEN & PRIVACY en klikt vervolgens in de linkerkolom op HOE ANDEREN OP LINKEDIN UW ACTIVITEIT ZIEN. Daar zie je rechts OPTIES VOOR HET BEKIJKEN VAN PROFIELEN met drie mogelijkheden

  • Uw naam en kopregel

Als je deze optie aanklikt, laat je je profielfoto, je naam, kopregel, woonplaats of de regio waarin je woont of werkt plus de bedrijfstak waarin je actief bent iedereen zien die jouw profiel op LinkedIn bekijkt.

Met deze instelling kun jij ook zien wie er op jouw LinkedInprofiel heeft gekeken. Dat heeft als voordeel dat je bezoekers die interessant voor je zijn, eenvoudig een connectieverzoek (altijd voorzien van een persoonlijk bericht) kunt sturen.

  • Privékenmerken van het profiel

Met deze optie ben je semi onzichtbaar, want jij komt alleen voor in een lijst van mensen die dezelfde kenmerken hebben meegekregen. Deze kenmerken zijn bij het aanmaken van je profiel door LinkedIn aan je toegekend en later ook niet meer aan te passen. Denk bij deze kenmerken aan functie, bedrijfstak en regio. Het nadeel van deze modus is dat jij de bezoekers op jouw LinkedInprofiel ook terugziet als iemand met deze privékenmerken en dus niet concreet weet wie het is geweest.

Mensen die deze instelling vanuit het verleden hebben, denken vaak dat ze een Premium account (betaald) moeten hebben, terwijl het gewoon in instellingis.

  • Privémodus

Hiermee ben je ‘anoniem lid van LinkedIn’ en ben je dus volledig onherkenbaar. Ook dit is wederkerig, dus jij ziet ook niet wie er op jouw profiel geweest is.

Tip 2: Uitbouwen van je netwerk

LinkedIn maakt het je heel gemakkelijk om iemand uit te nodigen om te linken door even op de knop CONNECTIE MAKEN te klikken. Daar is niets mis mee, mits je de persoon in kwestie goed kent. Als je zo’n standaard uitnodiging verstuurt zonder dat je de persoon in kwestie kent, ontstaat er vaak een ‘oorverdovende stilte’ omdat de ontvanger geen idee heeft wat hij of zij hiermee moet doen: negeren of accepteren? En wat denk je dat er vervolgens gebeurt…

Als je een dergelijke uitnodiging ‘negeert’, wordt de uitnodiging uit de lijst gehaald en in het archief gezet. De ander kan je vervolgens opnieuw uitnodigen. Bij ‘accepteren’ wordt er door LinkedIn een standaard melding gestuurd ‘Gefeliciteerd, je bent nu een connectie van …’

Je kan ook nog anders reageren op een uitnodiging. Ga naar ‘openstaande uitnodigingen’ en klik op de knop ALLES WEERGEVEN. Vervolgens kun je een BERICHT sturen aan degene die je heeft uitgenodigd, zonder dat je al een connectie bent. Je kan dan bijvoorbeeld vragen wat de motivatie achter de uitnodiging is. Overigens worden dit soort berichten opgeslagen in BERICHTEN op LinkedIn. Dus de berichtenwisseling kun je er later gewoon weer even ‘bijpakken’ als geheugensteuntje.

Tip 3: Onderhoud van je digitale netwerk

Het opzetten en uitbouwen van je digitale netwerk is belangrijk, maar het onderhouden ervan nog belangrijker. Ook hier heeft LinkedIn het je weer gemakkelijk gemaakt, door de knop FELICITEREN aan te bieden bij iemand die vandaag jarig is. Persoonlijk maak ik liever een privébericht voor de jarige in plaats van de ‘publieke’ knop FELICITEREN te gebruiken.

Wat ik ook doe, is dat als er in mijn HOME-pagina een bijdrage voorbijkomt, waarbij ik meteen aan iemand uit mijn netwerk denk, ik dat bericht aan die persoon doorstuur. Dat wordt meestal enorm gewaardeerd.

Ook kun je connecties uit je netwerk taggen (door er @ voor de naam te zetten). Zo krijgen ze een melding dat hun naam via jouw eerstegraads netwerk is genoemd. Stel dat er een mooie opdracht voorbijkomt voor een fotograaf die jij kent. We noemen hem even Patrick S. Door dan in een reactie te schrijven dat die opdracht helemaal iets is voor @Patrick S geef je jouw connectie een mooie aanbeveling. En op die manier ben je actief online aan het netwerken. Geven loont!

Meer weten over online netwerken?

De online netwerken zitten vol met verborgen ‘pareltjes’ waar je handig gebruik van kunt maken als je LinkedIn helemaal beheerst. Is jouw nieuwsgierigheid geprikkeld? Bekijk dan eens ons trainingsaanbod voor LinkedIn-trainingen of schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 11 x per jaar interessante social media tips!

Delen met je netwerk? Klik hier:Share on LinkedIn
Linkedin
Tweet about this on Twitter
Twitter
Share on Facebook
Facebook
Reageer jij als eerste?

Geef een reactie