Inrichten, uitbouwen en onderhouden van je social medianetwerk

Sociale media maken het een stuk
gemakkelijker om te netwerken. Dat geldt zowel voor privédoeleinden, zoals het
onderhouden van contacten voor een bepaalde hobby als voor zakelijk gebruik, om
bijvoorbeeld nieuwe klanten te krijgen. Waar ik vroeger, voordat social media
bestond, er soms jaren over deed om inzicht te krijgen in het netwerk van
iemand anders, helpt LinkedIn mij om razendsnel informatie te krijgen over de
connecties van iemand die ik al ken. En zodra ik dat weet, kan ik die ander
vragen om mij in contact te brengen met die interessante relatie uit zijn of
haar netwerk. Dat schiet op die manier lekker op.

Hieronder vind je drie tips die je kunt
inzetten om beter online te netwerken:

Tip 1: Inrichten van je profiel

Voor de AVG vorig jaar van kracht werd,
kon je van al je eerstegraads connecties zien met wie ze gelinkt waren. Dat is
in het kader van de bescherming van privacygegevens veranderd. Je kan zelf
instellen wat anderen van je kunnen zien en ook wie dat kunnen zien. Andersom
werkt het ook zo dat hoe meer jij van jezelf afschermt, des te minder je van
anderen ziet.

Hoe pak je dat aan? Je gaat op je profiel
naar IK en dan INSTELLINGEN & PRIVACY en klikt vervolgens in de linkerkolom
op HOE ANDEREN OP LINKEDIN UW ACTIVITEIT ZIEN. Daar zie je rechts OPTIES VOOR
HET BEKIJKEN VAN PROFIELEN met drie mogelijkheden

  • Uw naam en
    kopregel

Als
je deze optie aanklikt, laat je je profielfoto, je naam, kopregel, woonplaats
of de regio waarin je woont of werkt plus de bedrijfstak waarin je actief bent iedereen
zien die jouw profiel op LinkedIn bekijkt.

Met
deze instelling kun jij ook zien wie er op jouw LinkedInprofiel heeft gekeken. Dat
heeft als voordeel dat je bezoekers die interessant voor je zijn, eenvoudig een
connectieverzoek (altijd voorzien van een persoonlijk bericht) kunt sturen.

  • Privékenmerken
    van het profiel

Met
deze optie ben je semi onzichtbaar, want jij komt alleen voor in een lijst van
mensen die dezelfde kenmerken hebben meegekregen. Deze kenmerken zijn bij het
aanmaken van je profiel door LinkedIn aan je toegekend en later ook niet meer
aan te passen. Denk bij deze kenmerken aan functie, bedrijfstak en regio. Het nadeel
van deze modus is dat jij de bezoekers op jouw LinkedInprofiel ook terugziet als
iemand met deze privékenmerken en dus niet concreet weet wie het is geweest.

Mensen
die deze instelling vanuit het verleden hebben, denken vaak dat ze een Premium
account (betaald) moeten hebben, terwijl het gewoon in instellingis.

  • Privémodus

Hiermee
ben je ‘anoniem lid van LinkedIn’ en ben je dus volledig onherkenbaar. Ook dit
is wederkerig, dus jij ziet ook niet wie er op jouw profiel geweest is.

Tip 2: Uitbouwen van je netwerk

LinkedIn maakt het je heel gemakkelijk om
iemand uit te nodigen om te linken door even op de knop CONNECTIE MAKEN te
klikken. Daar is niets mis mee, mits je de persoon in kwestie goed kent. Als je
zo’n standaard uitnodiging verstuurt zonder dat je de persoon in kwestie kent,
ontstaat er vaak een ‘oorverdovende stilte’ omdat de ontvanger geen idee heeft
wat hij of zij hiermee moet doen: negeren of accepteren? En wat denk je dat er
vervolgens gebeurt…

Als je een dergelijke uitnodiging
‘negeert’, wordt de uitnodiging uit de lijst gehaald en in het archief gezet.
De ander kan je vervolgens opnieuw uitnodigen. Bij ‘accepteren’ wordt er door
LinkedIn een standaard melding gestuurd ‘Gefeliciteerd, je bent nu een
connectie van ...’

Je kan ook nog anders reageren op een
uitnodiging. Ga naar ‘openstaande uitnodigingen’ en klik op de knop ALLES
WEERGEVEN. Vervolgens kun je een BERICHT sturen aan degene die je heeft uitgenodigd,
zonder dat je al een connectie bent. Je kan dan bijvoorbeeld vragen wat de
motivatie achter de uitnodiging is. Overigens worden dit soort berichten
opgeslagen in BERICHTEN op LinkedIn. Dus de berichtenwisseling kun je er later
gewoon weer even ‘bijpakken’ als geheugensteuntje.

Tip 3: Onderhoud van je digitale netwerk

Het opzetten en uitbouwen van je digitale
netwerk is belangrijk, maar het onderhouden ervan nog belangrijker. Ook hier
heeft LinkedIn het je weer gemakkelijk gemaakt, door de knop FELICITEREN aan te
bieden bij iemand die vandaag jarig is. Persoonlijk maak ik liever een
privébericht voor de jarige in plaats van de ‘publieke’ knop FELICITEREN te
gebruiken.

Wat ik ook doe, is dat als er in mijn
HOME-pagina een bijdrage voorbijkomt, waarbij ik meteen aan iemand uit mijn
netwerk denk, ik dat bericht aan die persoon doorstuur. Dat wordt meestal enorm
gewaardeerd.

Ook kun je connecties uit je netwerk
taggen (door er @ voor de naam te zetten). Zo krijgen ze een melding dat hun
naam via jouw eerstegraads netwerk is genoemd. Stel dat er een mooie opdracht
voorbijkomt voor een fotograaf die jij kent. We noemen hem even Patrick S. Door
dan in een reactie te schrijven dat die opdracht helemaal iets is voor @Patrick
S geef je jouw connectie een mooie aanbeveling. En op die manier ben je actief
online aan het netwerken. Geven loont!

Meer weten over online netwerken?

De online netwerken zitten vol met verborgen ‘pareltjes’ waar je handig gebruik van kunt maken als je LinkedIn helemaal beheerst. Is jouw nieuwsgierigheid geprikkeld? Bekijk dan eens ons trainingsaanbod voor LinkedIn-trainingen of schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang 11 x per jaar interessante social media tips!